Telefonens betydelse för K-pop
Runtom i världen finns det en massa olika typer av musik. När vi tänker på exempelvis Indien så tänker vi att musiken därifrån låter på ett visst sätt, medan musiken ifrån Frankrike låter på ett helt annat sätt. Från Sydkorea har musikgenren koreansk pop uppkommit. Genren kallas K-pop, och jag ska nu berätta mer om hur den påverkas av telefoner.
Vad är K-pop?
K-pop är då alltså popmusik som har sitt ursprung i Sydkorea. Genren är den mest säljande i hela Sydkorea, och började spridas i Asien i slutet av 1990-talet. Själva soundet som K-pop är känt för liknar till stor del det sound som finns i den nordamerikanska samt europeiska musikindustrin. Den sydkoreanska musikindustrin styrs mestadels av tre stora skivbolag: SM Entertainment, YG Entertainment och JYP Entertainment. Härifrån kommer många av de, just nu, kända grupperna inom K-pop såsom Twice, Blackpink, NCT, Red Velvet, Stray Kids och EXO. Den största K-popgruppen i hela världen, BTS, kommer däremot ifrån Big Hit Entertainment. Att bli K-popstjärna är något som är väldigt eftertraktat i Sydkorea, där det till och har hållits ett flertal tv-sända talangtävlingar, där vinsten var just att få bli medlem en K-popgrupp. Men det är inte vem som helst som kan bli K-popstjärna. Det krävs det sång, dans, kanske rap samt utseende. Plastikoperationer är vanligt förekommande bland så kallade ”idols”. Det är även vanligt att gruppmedlemmar inom K-pop måste följa strikta dieter för att uppnå en så bra image som möjligt.
K-pop och telefoner
Mobiltelefoner är en stor del av våra liv. Vi använder den till att ringa, sms:a och surfa på nätet, vilket du kan göra med hjälp av ett abonnemang, som exempelvis finns på telness.se, men även andra ställen. Du kan också, med din mobil, använda dig av sociala medier vilket är mycket viktigt inom K-pop då det är ett sätt för de olika grupperna att marknadsföra sig och distribuera sin musik. Användarna av sociala medier tillför en stor ekonomisk vinst för K-popartisterna. Exempelvis så är Youtube en stor del av detta genom att företag får betala för att sina reklamfilmer ska visas innan en musikvideo. K-popartisterna kan också nå ut till sina fans genom Instagramkonton, där de kan dela med sig av sitt liv. Inom K-pop finns det något som kallas ”fancams”, vilket helt enkelt är videor som är inriktade på en speciell gruppmedlem under ett framträdande, snarare än hela gruppen. Mobiltelefoner gör dessa videor möjliga, då publikmedlemmar använder sina mobilkameror för att filma gruppmedlemmar. När videorna sedan läggs ut på Youtube får de ofta många visningar från fans som vill se en video inriktad på sin favoritmedlem.